Friday 1 July 2011

Chestii d-astea, numai la britanici (29) [Things like these, only at the Brits]


Că nu prea te poţi pierde în UK, sau măcar nu în zonele turistice, am mai scris deja, dar iată încă o formă de ajutor – astfel de... automate de hărţi.

Poate să fie în plină noapte, poate să şi plouă înverşunat (cum se vede în prima imagine, din Edinburgh), dar dacă ai o singură liră sterlină (1 GBP) la tine... eşti salvat.

Cu minima condiţie de a şti să citeşti o hartă şi a căuta răbdător tăbliţele cu numele străzilor, care nu-s atât de ascunse cum se întâmplă prin Bucureşti uneori.

Cred că mulţi turişti ar fi gata să introducă 5 lei ( = £ 1) într-un automat, pentru a primi o astfel de hartă.

Ar scuti o sumă mult mai mare pe care să o dea unui taximetrist, care – şi nu este ceva tipic românesc, în multe locuri din UE chiar e la fel! – să-l plimbe inutil.

Iar dacă în UK găseşti mai peste tot şi hărţi gratuite, la Bucureşti, automatele acestea devin o necesitate. Dacă nu eşti într-un hotel, nu ai de unde găsi o hartă.

Totuşi, necesitate ar fi dacă ar exista turişti. De-abia atunci s-ar găsi investitori (cu prieteni la primărie, să ia micul spaţiu public pe nimic :-) care ar pune automate.

Dar, cum într-un an nu vin la Bucureşti câţi turişti vor fi la Edinburgh International Festival, în august, sau câţi am văzut la Istanbul, investiţia nu-şi are rostul.

[Pentru toate episoadele din această serie şi toate postările de pe acest blog mergi la/For all the episodes of this series, and all the posts on this blog go to: Contents/Cuprins]

4 comments:

Mihai said...

Am fost si eu uimit de cat de "prietenosi" sunt britanicii fata de turisti. In primul rand pentru ca pun la dispozitie tot felul de harti, care de care mai interesante dar si pentru ca se arata mereu amabili si dornici de a da indicatii celor ce nu par de prin partea locului. Cel putin asta e concluzia la care am ajuns dupa ce am vizitat Liverpool (in Londra parca oamenii pareau mai grabiti si mai prinsi in treburile lor).

Si nu am avut nevoie nici macar de o singura lira sterlina. Un popas la gara de tren din Liverpool (ori la Victoria Rail Station din Londra) a fost suficient pentru a ne procura hartile necesare, care erau distribuite gratuit.

Erau mai multe tipuri de harti, unele destul de viu colorate si cu trasee recomandate turistilor. Mai mare dragul sa iei la pas orasul ghidandu-te dupa o astfel de harta.

MunteanUK said...

salut Mihai,

nu e firesc sa fie 'prietenosi' cu turistii cata vreme UK se situeaza intre primele 10 destinatii turistice din lume?

http://en.wikipedia.org/wiki/Tourism#Most_visited_countries_by_international_tourist_arrivals

***

totusi, nu cred sa fie aceasta unica explicatie, ci mai e vorba si de 'British Civility'.

chiar si cineva (din Romania - se putea altfel? :-) care o multime de comentarii negative despre UK nu poate sa nu recunoasca exact ceea ce ai observat: "Politetea englezilor e extraordinara"

http://smartwoman.hotnews.ro/Fata-si-reversul

***

intr-adevar, si mie mi s-au parut a fi "amabili si dornici de a da indicatii" britanicii. as avea mai multe exemple, dar aici o sa ma refer numai la unul.

in drum spre Manastirea Sf. Ioan Botezatorul din Essex, eu (si cu inca cineva) nimerisem la un moment dat, in plina bezna, pe un drum care ducea taman in directia opusa in care ar fi trebuit, dupa cum aveam sa aflu ulterior.

ne-am indreptat catre singura lumina ce o vedeam, crezand ca acolo e manastirea. de fapt, era o poarta luminata si am iesit din bezna exact cand doi oameni (barbati intre 50 si 60 de ani) ieseau.

au tras o mare sperietura cand au vazut doua siluete, iesind din smoala noptii, fix in fata lor.

i-am intrebat de manastire, ne-au spus ca eram pe drumul gresit, iar cel care tocmai voia sa plece cu masina ne-a luat si pe noi si ne-adus la destinatie - vreo 5 minute de mers, dar in alta directie decat cea pe care o luaseram.

desigur, fara bani si fara sa fi fost vreun credincios ortodox.

***

in ceea ce priveste hartile, a da bani pe una in UK devine necesar doar intr-o situatie de urgenta.

am mentionat acest lucru doar asa, ca posibilitate. evident ca in hoteluri, gari, autogari, birouri de informare turistica, la ghisee de bilete etc poti primi harti gratuite.

***

apoi, nu stiu altii cum sunt, dar eu recunosc ca imi placea din calea-afara sa nu ma bazez doar pe harti, ci sa imi exersez engleza intreband una sau alta pe cate o britanica draguta :-)

si, cu toate ca am primit multe raspunsuri "no pictures" nu pot spune ca nu mi s-a raspuns cu amabilitate la intrebarile precise sau mai putin precise despre directii, magazine etc.

Anonymous said...

Abia am venit de acolo si subscriu si eu ca asa este: sunt foarte amabili si draguti. indiferent de varsta sau sex.
de ex: am aterizat pe aeroportul din Luton si trebuia sa iau un autocar la ora 11,25. era musai. dar...nu am mai gasit bilete si cum la ei nu exista varianta cu mers in picioare a trebuit sa iau la urmatorul, care era abia la 13,25. Stau eu si astept si cand apare cel de 11,25 imi spun: ia sa fac eu o incercare...si ii spun soferului la ce ora am bilet, dar daca poate totusi sa ma ia si pe mine. raspunde foarte calm si cald:"wait a sec' my dear!" ha! "my dear!"... a spus-o asa de dragut si amabil.... aranja bagajele si dupa un min. revine si zice:"I won't let you wait!" desi eu nu-i spusesem ca ma grabeam la maxim. si da el un tel. la dispecerul lor si spune cate locuri are,... in fine si accepta.
apoi peste tot unde intrebam ceva raspundeam foarte amabili, aveau rabdare sa repete in caz ca nu intelegeam ceva.
in Peterborough am intrebat un domn mai in varsta despre directie si foarte amabil (as putea chiar fericit ca poate sa ajute, dupa cum zambea) a mers in directia opusa in care dorea sa mearga si ne-a condus unde vroiam sa ajungem. desi ne-a explicat ca mergea la o banca ce inchidea in scurt timp si el avea mare nevoie. a mai precizat ca o sa mearga alta data la banca.......
sau eram pe langa o piata si un domn muta niste lazi. si eu m-am oprit sa-i fac loc sa treaca pentru ca m-am gandit ca oricum are greutate in maini. dar el a pus lazile jos si a zis: "no! your comfort is more important, my dear! please!" nu puteai decat sa zambesti si sa te minunezi. si acest "my dear" il spuneau foarte cald si fara nici un fel de conotatie de nici un fel.
ce sa mai zic! diferenta este imensa.....
si nu, nu este doar pentru turism. asta e sigur.
C.L.

MunteanUK said...

@ C.L.

multumesc pentru savuroasele exemple de 'British civility' pe care le-ai oferit din experienta directa foarte recenta :-)

sunt convins ca se vor gasi si destui oameni cu 'ochelari de cal' care sa vada doar superficialitate
si aparenta in gesturi amabile precum cele descrise de tine, dar aceasta va spune niste lucruri despre limitele lor de caracter, nu despre ale britanicilor.

desigur, UK nu este 'raiul pe pamant', iar eu unul (+ comentatori precum esti si tu) ne-am referit mereu si la metehne si neajunsuri.

totusi, deocamdata - macar pana vor ajunge la maturitate generatiile 'salbaticite' ale ultimelor decenii de experiente multiculturale si politic corecte - Marea Britanie ramane un exemplu de politete de la care oricine poate invata.

***

foarte dragut apelativul "my dear" - pe care eu nu mi-l amintesc sa mi-l fi spus cineva mie, desi nu pot spune ca nu am dat peste foarte multe exemple de amabilitate...

mai degraba din partea britanicilor (sau britanicelor :-) get beget:

http://munteanuk.blogspot.com/2008/12/femeile-n-uk-11-women-in-uk.html

http://munteanuk.blogspot.com/2010/01/femeile-in-uk-15-women-in-uk_19.html

http://munteanuk.blogspot.com/2011/06/femeile-in-uk-22-women-in-uk.html

...decat din partea românilor:

http://munteanuk.blogspot.com/2011/01/urme-romanesti-pe-cuprinsul-uk-8.html

***

sa speram ca vor fi cat mai multi romani care, odata ce vor fi fost prin UK si or fi fost impresionati de acest "my dear" la fel ca tine sa invete ceva.

altii, din motive intemeiate sau nu prea (sa nu judecam, caci fiecare om este unic si experientele sale sunt unice!) nu par sa ramana cu amintiri placute.

exista si experiente negative in urma interactiunii cu britanicii:

- pe acest blog:
http://vrabiutamigratoare.blogspot.com/

- sau in marturia citata mai sus:
http://smartwoman.hotnews.ro/Fata-si-reversul

totusi, cliseele legate de asa-zisa 'ospitalitate a romanilor' si de presupusa 'raceala a britanicilor' sunt depasite.

ca sa citez comentariul tau, intre clisee si realitate, "diferenta este imensa. si nu, nu este doar pentru turism" :-)