Wednesday 6 January 2010

Ortodoxia în East Sussex (7) [Orthodoxy in East Sussex]

Nu ştiu cum o fi fost anul acesta, însă iată cum s-a desfăşurat – în câteva poze pe care le-am ‘refotografiat’, nici măcar scanat, aşadar scuzaţi calitatea! – procesiunea de la Botezul Domnului din Brighton, în urmă cu doi ani.

N-am participat eu însumi, ci îi mulţumesc pentru fotografii amicului meu căruia i-am dedicat un serial pe blog – între puţinii de la care (dar mai sunt: vezi aici sau aici) am avut acordul expres să scriu despre ei şi să le public imaginea.

Mult mi-am dorit să se ivească ocazia când să pot valorifica aceste imagini într-o postare şi o fac acum, dând mulţumire lui Dumnezeu...

...pentru m-am numărat şi eu o vreme între ortodocşii (nici ei feriţi de ispitele dezbinărilor şi ale secularizării – a nu se crede că îi idealizez cumva!) din Brighton – unul dintre cele mai improbabile locuri din lume unde să caute cineva Adevărul.

În istoria lui, oraşul acesta a fost mai degrabă un loc unde, ieşind la chiolhanuri şi orgii, respectabilii lorzi sau burghezi din Londra încercau cumva să se ascundă de ochii lumii. Măcar să salveze aparenţele, că de Dumnezeu tot nu se puteau ascunde.

Chiar lângă Brighton Pier – un loc nu neapărat al pierzaniei, ci o anticameră a ei, unde domneşte dumnezeul distracţiei – preotul şi enoriaşii s-au dus să sfinţească apele mării, prin puterea rugăciunilor şi a unei cruci, simbol al Crucii lui Hristos.

Să fi fost ca la vreo 60-70 de oameni, majoritatea ciprioţi, greci şi câţiva englezi (după cum arată steagurile purtate) şi studenţi din ţări ortodoxe.

Ba chiar îl recunosc în poze (dar n-o să i-l indic lui Big Brother :-) şi un român de peste Prut, un imigrant (ilegal?!) care câştigă de ani buni pâinea sa şi a celor de acasă pe tărâm britanic.

N-a fost niciun tânăr zdravăn să se arunce în apă după cruce. Şi, probabil, nici n-ar fi fost prea adecvat, dacă ţinem seama de trista reputaţie de ‘capitală a pidosnicilor’ pe care o are Brighton-ul.

Însă nu prea îmi vine a crede că, oricât de neperturbabili sunt britanicii, n-or fi fost curioşi de cele ce se petreceau chiar în zona cea mai animată a falezei.
.
Oare să fi fost la fel de impasibilii cum mi-au părut a fi tinerii din Edinburgh în Duminica Ortodoxiei din 2009?!

Într-o duminică a fost şi Boboteaza anului 2008, o zi când cel puţin de zece ori mai mulţi oameni decât credincioşii care vin la biserica ortodoxă din Brighton se duc pe Pier şi în împrejurimi pentru a se închina zeului distracţie.

Oare o fi remarcat măcar vreunul dintre spectatorii neparticipanţi (presupunând că un credincios nu e un simplu spectator!) cât de mult s-a apropiat porumbelul alb căruia i s-a dat drumul de cruce, tocmai când era aruncată în valuri?!
.
Oare ce se vede în prima şi a cincea imagine să fi fost doar o întâmplare? Porumbelul folosit de comunitatea (în majoritate greacă) de la biserică să fi fost dresat? Nu prea îmi vine a crede.
.
Oare dincolo de ştiri legate de bulucul de la Bobotează mai are răgaz cineva să priceapă ce vrea să ne spună Preasfânta Treime, cum ne cheamă, cu smerenia şi delicateţea unui porumbel, la viaţa cea adevărată?!

Cred că deja i-am obosit pe mulţi – dintre cei care or intra pe acest blog din politeţe (că mă cunosc şi dau curs unei invitaţii de-a mea) sau care ajung aici întâmplător, dornici de ştiri despre lume şi viaţă – cu referirile mele la credinţă.

Li s-o fi părând Adevărul ceva neimportant, o piedică în calea unei vieţi în esenţă lipsite de sens, dar părută a fi palpitantă. Şi ce dacă? Cui nu i-o conveni ceva, treacă-mă la spam!
.
Ştiind că toate ale Crucii lui Hristos le sunt nebunie celor care îşi irosesc viaţa, voi continua să scriu... până va îngădui Dumnezeu, până ce voi isprăvi povestioarele având ca fundal viaţa în UK şi împărtăşirea măcar a câtorva sute din mii de fotografii.

[Pentru toate episoadele din această serie şi toate postările de pe acest blog mergi la/For all the episodes of this series, and all the posts on this blog go to: Contents/Cuprins]

14 comments:

Anonymous said...

It was such a wonderful day-very sunny. Thank you very much for these pictures :-)

MunteanUK said...

@ Anonymous

One of the 'thrilling' aspects of keeping a blog is getting little messages from people whom I can't immediately identify :-)

Were you there, on Jan 6th, 2008, as long as you can remember how sunny it was?!

***

It was quite cold in Bucharest on that day, and it snowed a bit over the snow that had previously covered everything.

'Theophany 2008' - I could never forget how it was, and (God willing), someday that Sunday will have a special chapter in a book of mine.

***

Whoever you are, may the Holy Trinity bless you!

Anonymous said...

Thank you for your words, I really do appreciate.

Yes, I was there in the crowd and I enjoyed to take part in this kind of ceremony.

I wish you a brilliant New Year!
“I wish you a brave New Year, all anguish, pain, and sadness leave your heart. Let your road be clear.” I like these words, maybe someday I will read your book :-)
God bless you too!

Anonymous said...

Happy Birthday!

Anonymous said...

sorry, I wanted to say ~Happy New Year~! ( Happy Birthday after one month)

Theodora said...

Interesant articol, deşi încă nu înţeleg de ce eşti aşa de critic la adresa acestor comunităţi.

Nu ştiu dacă mă vei crede, dar mă bucur enorm c-am dat peste tine.
Mă intereseaza enorm experienţa trăită, frustă şi înţeleasă din punct de vedere ortodox.

Zilele trecute am tot vorbit despre pr. Sofronie de la Essex şi despre experienţele lui Klaus Kenneth. Îmi doresc să pot ajunge într-o zi în acele locuri. Inainte vreme nu mai voiam sa aud despre Uk, dar pentru mine azi imaginea acestei tări e luminată pe pr. Sofronie.

MunteanUK said...

@ Theodora

nici eu nu inteleg prea limpede ce anume ti se pare "asa de critic la adresa acestor comunitati".

***

in privinta celor de aceeasi credinta, am tinut sa adaug remarca "nici ei feriţi de ispitele dezbinărilor şi ale secularizării" doar pt a nu se crede - din alte postari in care am vorbit excesiv de ce bine m-am simtit acolo - ca i-as 'idealiza'.

a fi credincios nu iti anuleaza automat si neajunsurile, iar ortodocsii din Brighton sufera de aceleasi metehne care bantuie Ortodoxia de pretutindeni.

***

in privinta necredinciosilor, recunosc ca, poate, am accente critice, zugravind imaginea hedonista a 'nereligioasei UK', dar mai straduiesc doar sa descriu o trista stare de lucruri, nu sa judec oamenii.

cu atat mai mult mi se pare demn de a da slava lui Dumnezeu sa constat ca, fie si in acest mediu cu totul 'nefavorabil' credintei (dar nici chiar 'ostil', ca nu suntem in Nigeria, Arabia Saudita, Pakistan etc) mai exista inca credinta drepslavitoare!

Alina-Marinela Borodi said...

sincer, mi a placut foarte mult descrierea ta ! inteleg perfect ceea ce simti-aerul trist,oarecum "critic"..asta simt si eu,si totusi vad ca sunt cativa tineri in fiecare joi seara,la Fac. de chimie sau biologie,din cj napoca-in Postul Cel Mare,cand vin invitati ,oameni ce MERITA ascultati ...dar,cateodata ma gandesc..daca o sa ajungem si noi-generatia asta de tineri-ca cei din UK? pt ca,vad tot mai multi tineri,furati de aceste inselari ale celui rau..de aceasta stare "hedonista" in sens negativ -caci ei NU si gasesc placerea in Legea Domnului,si NU cugeta zi si noapte la Legea Lui-cum spune David..." s au dus oamenii de bine ",si inca se duc-raman doar o mana de oameni care sunt cu Adevarat interesati de cele duhovnicesti ! sincer,kiar NU pot sa i inteleg pe oamenii astia-ei,NU si pun oare ,kiar Niciodata intrebarea:bine,bine viata asta de aici o traiesc cum vreau-dar,DACA KIAR E CEVA SI DINCOLO ? ...oare kiar NU i strabate nici macar un gand din asta ? -sau il alunga cu o repeziciune incredibila,ca si cum nici n ar fi fost in mintea lor ? ..pt ca,e de inteles...au alte "traditii" ..alta "cultura"-dar,NU vad kiar nimic din ceea ce exista in jurul lor ? caci daca te uiti cu bagare de seama,la cer,la pomi,la iarba si flori..la munti,la rauri..vezi in toate o LUCRARE Perfecta -O LUCRARE..facuta de CINEVA-de asta spun ca NU pot sa inteleg-Biblii EXISTA ! dar,cine pune mana pe ele,sa le deskida..MACAR DIN CURIOZITATE !!! nu sunt critica,NU judec..dar asta spuen Dumnezeu-"NU se pot dezvinovati ! " mai ales acum, cand oamenii vbesc de Credinta,de Necredinta..cand poti sa cumperi o Biblie de la orice magazin-poti sa o procuri..NU ca pe vremuri-cand esti LIBER sa L cauti-dar NU ..nu le pasa-se complac in distractiile lor,in viata morbida si fara de folos pe care o traiesc,in placeri peste placeri...NU vor sa fie deranjati...ba kiar unii zic : de ce sa stiu ? ca daca stiu,si pacatuiesc e mai rau-mai bine sa nu stiu,care e Legea..si Poruncile ei...deci:INDIFERENTA ! dusa la EXTREM ! "NU se pot dezvinovati ! "-parca cuvintele astea imi dau fiori,fiindca Nici eu NU ma pot dezvinovati,mai ales ca STIU si CRED...dar,zic si eu ca PAVEL "Binele pe care vreau sa l fac..NU l fac, ci raul pe care NU vreau sa l FAC..o,nenorocitul de mine,CINE ma va izbavi de acest trup de moarte ?" ...ma bucur ca mai exista oameni ca tine-pt ca,faci mult bine..continua sa vbesti,caci daca noi vom tacea pietrele vor striga ! intradevar NU putem skimba lumea,dar lumea Trebuie sa stie,cum stau lucrurile si ce vrea Dumnezeu de la noi ! asa cum spunea Ioan Botezatorul..Adevarul pe fata! imparatului,de aceea imparateasa NU l suporta,caci o ponegrea-si cuvintele lui -o dureau ! "ii vor intepa urekile sa auda cuvintele Adevarului ..."-dar Trebuie sa le auda !astfel ,NU se vor mai putea dezvinovati ca NU au stiut ...
Dumnezeu sa te ajute in tot ce faci,si fie ca multi care vor auzi,sau vor citi cuvintele Adevarate ale Ortodoxiei,sa se intoarca ca fiul ratacitor,si sa zica "Tata,am gresit Cerului si inaintea Ta...",dar asa, isi vor scapa sufletele de la chinul cel vesnic ! ...
Doamne Ajuta !

Anonymous said...

dintr-o predică : as vrea ca în fiecare dimineaţă când mă trezesc să mă întreb şi eu ce voi face azi ca răstignirea Lui să nu fi fost în zadar.
Daomne ajută!
C.L.

MunteanUK said...

@ C.L.

intr-adevar, cu acest gand s-ar cuveni sa ne trezim in fiecare dimineata. din pacate, avem ganduri si ganduri despre tot soiul de treburi zilnice, aparent de 'mare importanta' :-(

si uitam ca aceasta intreaga lume nebuna este tinuta in viata si are un rost in Hristos-Cel-Rastignit, dar mai ales in Invierea Lui!

***

una dintre capcanele slavei desarte in care mai cad si eu este sa imi inchipui ca am facut ceva bun, ca am dat vreo 'marturie' printr-o postare pe blog, ca am mai 'pescuit' un cititor...

dar faptele bune sunt altele: orice cat de mica rugaciune, postul, milostenia si, ca incununare a tuturor acestora, inima smerita data lui Dumnezeu.

***

bine ca acum ai iesit partial la iveala sub semnatura C.L. chiar dc n-am habar cine esti - cata vreme vei semna astfel - voi putea macar sa te diferentiez de alti cititori anonimi.

Anonymous said...

asa este. sau asa ar trebui sa fie/facem...dar...
C.L.

Anonymous said...

apropos de acest subiect, ai vazut ce spune/ne transmite pr. Iustin in acest mesaj?
http://apologeticum.wordpress.com/2010/04/18/parintele-justin-neaga-zvonurile-legate-de-trecerea-la-stilisti-si-ne-cere-tuturor-intoarcerea-la-rugaciune/
Doamne ajuta!
C.L.

MunteanUK said...

@ C.L.

legat de linkul trimis, nu pot spune decat ca exact ceea ce a zis Pr Iustin trebuie sa facem, sa ne intoarcem la rugaciune!

insa ma tem ca trebuie sa si ai 'unde' sa te intorci. cine nu s-a rugat si inainte de acest sfat parintesc, nu o va face nici de aici inainte!

unde sa se 'intoarca' cei care, in loc sa trimita ceva 'ziditor' catre semeni, îi 'împroasca' cu tot felul de rautati? nu cumva la izvorul respectivelor rautati se va face intoarcerea?!

cu putine exceptii (ale unor realizatori de siteuri care posteaza materiale foarte folositoare), mi-e teama ca din marea de comentatori pe blogurile ortodoxe doar cativa au cu adevarat si 'viata duhovniceasca'.

ar fi bine sa ma insel, dar nu prea cred... atata ura, injurii, incrancenare, atacuri la persoana (la fel ori mai rau ca pe bloguri si forumuri laice!) nu-s deloc in duhul pacii pe care ni l-a lasat Hristos :-(

***

sunt si eu un cititor de anumite siteuri ortodoxe pe care le gasesc foarte folositoare, dar incerc sa fiu cat mai putin si un comentator pe ele.

are cine sa spuna lucrurilor pe nume, incat blogul meu va ramane mereu unul 'laic', continand 'de toate', desi cu o nedisimulata perceptie a realitatii dpvd al unui credincios ortodox.

nu vreau ca blogul meu sa fie mai mult decat o 'fereastra' inspre lucrurile care conteaza cu adevarat, la care se ajunge si cu ceva 'informare online', caci, altfel, este un mare deficit de catehizare in societatea noastra asa-zis crestin-ortodoxa.

insa viata crestina nu o descoperi decat traind-o, impartasindu-te de Tainele Bisericii, nu doar citind despre ea!

dc, prin minunea Domnului, am reusit 'sa-i pun pe ganduri' pe unii care or intra pe blogul meu, asta trebuie sa fie destul - restul li-l va descoperi El celor care vor cu adevarat sa afle Adevarul!

Anonymous said...

pai, tocmai tu ai postat ...schimbarea...prin acel exemplu extraordinar. poate fi brusca, stii. se poate intampla oricui, oricand. si eu cunosc persoane care s-au schimbat brusc, citind pur si simplu o carte, de ex. sau prin evenimente uimitoare. am incredere.
cartile de si despre Cuv. Paisie Aghioritul au "zdruncinat) multi oameni., de ex.
Doamne ajuta!
C.L.