Sunday 22 August 2010

[EN] Worth trying in the UK / [RO] Merită încercat în UK (16)

[EN] Are you in the UK, and want to eat something warm, with various ingredients and flavours, typically British, and not too expensive? [RO] Sunteţi în UK şi vreţi să mâncaţi ceva cald, cu ingrediente diferite, tipic britanic şi nu prea scump?

[EN] Try these West Cornwall Pasty, made of fillings (minced meat, vegetables, potatoes, cheese etc), wrapped in a pastry package and baked. [RO] Încercaţi aceste West Cornwall Pasty, făcute din umpluturi (carne tocată, legume, cartofi, brânză etc), învelite într-un pachet de aluat şi coapte.

[EN] Not all fillings are equally tasty, and I don’t know how many Romanians would like the pork and apple sauce one... [RO] Nu toate umpluturile sunt la fel de bune şi nu ştiu cât de multor români le-ar plăcea cea cu porc şi sos de mere...

[EN] Also, the vegetarian filling is a pretty good fasting food choice. [RO] De asemenea, umplutura vegetariană este o bună alegere de mâncare de post.

[For all the episodes of this series, and all the posts on this blog go to/Pentru toate episoadele din această serie şi toate postările de pe acest blog mergi la: Contents/Cuprins]

6 comments:

Anonymous said...

(cum cred ca am mai spus deja) acum cativa ani cand am vizitat acea parte de uk am aflat de acest tip de placinte , dar care erau jumate cu carne si cartofi, de ex. si jumatatea cealalata cu ceva dulce. Cu foarte multi ani in urma se zice ca acest tip de mancare a aparut ca un fel de masa de pranz pentru muncitorii din diverse domenii si care petreceau multe ore la lucru.
Miroaa fantasctic de bine acest tip de placinta (de fapt era mult mai mare ca o placinta obisnuita) si acum 13 ani costa 3 lire. Nu stiu cat ar fi acum. Si se pare si ca era foarte buna la gust. Din pacate eu n-am mancat atunci....
C.L.

MunteanUK said...

intr-adevar, povestile legate de originea acestor 'pasties' se refera la faptul ca minerii din Cornwall aveau nevoie de ceva de mancat in subteran...

- care sa ramana cald mai multa vreme (iar ingredientele raman calde in interiorul aluatului, mai ales cand sunt tinute intr-o cutie de tabla, cum aveau minerii)

- care sa poata fi mancat cu mainile murdare (placinta se apuca de partea de aluat franjurata, care se innegrea si era aruncata dupa ce se manca restul)

cred ca sunt mai multe detalii pe paginile acestea:

http://www.cornwall-calling.co.uk/food/pastie.htm

http://www.cornwall-online.co.uk/history/pasty.htm

***

in privinta preturilor, cam tot in jur de £ 3 se situau in 2008 si 2009, din cate imi amintesc.

cele cu carne puteau trece de £ 3, dar parca nu atingeau £ 5 - pretul unei portii de Fish & Chips.

una doar cu legume cred ca era sub £ 3, iar din cele de 'desert' (cu umpluturi dulci) nu am gustat.

Mihai said...

Aceste "pasties" arata foarte bine, o mancare calda si deloc sofisticata (cel putin asa imi pare mie din descriere, nu am incercat niciodata). Cand/daca voi ajunge in UK, cu siguranta nu le voi ocoli.

P.S. a arunca partea de aluat franjurata mi se pare totusi o risipa :)

MunteanUK said...

@ Mihai

intr-adevar, "mancare calda si nesofisticata" ar fi o iscusita descriere.

la chioscuri precum cele din imagine nu prea 'risti' sa iei lucruri ciudate, gen ceea ce scria C.L. - placinte jumate cu un fel de mancare, jumate - cu un desert.

asa s-or fi facut in mod traditional, dar la astfel de chioscuri, destinate publicului larg, nu-s astfel de 'experimente'.

oricum, desigur ca e bine sa intrebi ce comanzi :-)

***

dintr-un anume pct de vedere ai dreptate vorbind de 'risipa', mai ales ca partea aceea de aluat franjurat (care se vede si intr-o imagine) este crocanta.

altfel, nu cred ca era deloc o rispia pt mineri, care aveau mainile murdare si nici apa + sapun, nici servetele (nu ca ar fi fost prea mult de ajutor) in subteran.

oricum, ceea ce aruncau ei era exclusiv ceva biodegradabil, pe cand noi, 'civilizatii' zilelor noastre, aruncam o gramada de ambalaje.

chiar si la aceste pasties poate fi vorba de cate o punga de hartie pt fiecare bucata, o punga de plastic sa pui mai multe si, eventual, servetele.

Mihai said...

Bogdan,

observatia ta imi aduce aminte de o discutie pe teme culinare purtata in rapidul de Bucuresti - Alba Iulia cu un domn ardelean.
Dumnealui mi-a povestit despre un fel de supa de fasole (cu sau fara afumatura ? nu mai tin minte; parca totusi continea si carne de porc, tipic ardelenesc) care era servita in coaja de paine (in forma de bol).

Dupa terminarea continutului, farfuria biodegradabila putea fi consumata de asemenea ori aruncata.

O ingeniozitate culinara care, iata, se pare ca are corespondent in UK.

MunteanUK said...

@ Mihai

daca e vorba de Ardeal, asa cum il stiu eu din anii copilariei mele, dar si de acum, 'aruncarea' acelei 'farfurii biodegradabile' nu era nicidecum o irosire.

era data porcilor sau gainilor, asadat nicio bucatica nu se pierdea :-)

***

am vazut si eu prin restaurante astfel de ciorbe ardelenesti, oferite in mici 'ulcele' de paine, din ale caror margini puteai manca pe masura ce sorbeai continutul.

intr-adevar, o "ingeniozitate culinara", dupa cum o numesti, pe care, cu voia Domnului, poate o voi gusta si eu candva.