Nu cred să mai fie vreun secret pentru nimeni că presa tipărită merge tot mai prost, peste tot în lume, şi că cititorii fug de ziarul care înnegreşte palmele şi foşneşte incomod prin metrou... cam precum fuge mâţa la vederea unui dulău.
Între toţi cititorii fugari, probabil că studenţii sunt cei mai sprinteni, în condiţiile în care a-i obişnui pe ei cu cititul ziarelor ar trebui să fie un obiectiv de marketing al oricărei publicaţii.
Între toţi cititorii fugari, probabil că studenţii sunt cei mai sprinteni, în condiţiile în care a-i obişnui pe ei cu cititul ziarelor ar trebui să fie un obiectiv de marketing al oricărei publicaţii.
.
Cetăţenii care mai şi gândesc, care, poate, vor să şi afle ceva, nu doar să se amuze, care sunt mai mult decât numai alfabetizaţi ar trebui să fie ţinta unei publicaţii cu pretenţii. Oare sunt naiv?!
Cum The Independent ţine încă la un astfel de ştaif (de ziar serios, de referinţă, influent etc), mi s-a părut foarte interesant cum încearcă să pescuiască, din rândul studenţilor, niscaiva cititori cât mai constanţi, cum şade bine unui ziar prestigios.
Nu mi s-a părut a fi vorba de vreo campanie agresivă, de milioane de pounds aruncaţi pentru o ciozvârtă de cotă de piaţă şi de dublarea ziarului cu cărţi, CD-uri sau alte ‘surprize’,
.
Cred că nu se dorea altceva decât a atraga atenţia studenţilor de prin campusul University of Sussex şi din alte centre universitare.
.
În imediata apropiere a oricăror prăvălioare, hop şi un poster cu The Independent, o ofertă de preţ special pentru studenţi, plus, din când în când, ziare vândute (nu date gratis!) de o către fată drăguţă, care nu s-a lăsat fotografiată :-(
Alături de un exemplar la preţ redus şi zâmbetul vânzătoarei, puteai opta pentru un mic cadou – o ciocolăţică (neagră sau albă) ori un CD (filmul X sau documentarul Y).
Alături de un exemplar la preţ redus şi zâmbetul vânzătoarei, puteai opta pentru un mic cadou – o ciocolăţică (neagră sau albă) ori un CD (filmul X sau documentarul Y).
.
Interesantă posibilitatea (cât de mică şi mai mult simbolică) de a opta, nu de a lua pachetul ziar + nu-ştiu-ce de-a gata.
În alte locuri, îţi iese mai ieftin să iei o apă şi un ziar, decât doar o apă. Doar să nu uiţi că o gazetă serioasă nu ţi se întinde gratis, precum London Lite (fiţuică închisă recent), nici nu se vinde la mici reprezentaţii de circotecă politică, ca The Socialist Worker.
Nu ştiu ce impact are campania, dar măcar The Independent încearcă să vâneze câteva exemplare din această cea mai ameninţată specie de cititori de ziare.
Nu ştiu ce impact are campania, dar măcar The Independent încearcă să vâneze câteva exemplare din această cea mai ameninţată specie de cititori de ziare.
.
Căci majoritatea studenţilor, în UK sau oriunde în lume, mai degrabă ar ‘consuma ştiri’ la computer sau la telefonul mobil, mi se pare mie.
[Pentru toate episoadele din această serie şi toate postările de pe acest blog mergi la/For all the episodes of this series, and all the posts on this blog go to: Contents/Cuprins]
[Pentru toate episoadele din această serie şi toate postările de pe acest blog mergi la/For all the episodes of this series, and all the posts on this blog go to: Contents/Cuprins]
7 comments:
pai la noi...oamenii alfabetizati mai mult sau mai putin se pare ca (cel putin in ultima vreme) sunt ...cititori de tot felul de ziare de scandal, judecand dupa numarul mare de titluri de acest gen expuse, dupa ce vad ca citesc oamenii in autobuz, etc. se pare ca exista mare interes pentru ce se intampla in ograda...VIP-ului...
altii cred ca s-au saturat sa citeasca minciuni/manipulari sau tot felul de certuri intre diversi oameni politici, primari, etc. (depinde cui apartine ziarul).
chiar stateam si ma intrebam uneori care ziar o mai fi.....sincer/de incredere/neutru?
nu stiu daca o sa pot primi raspuns, ca fiecare publicatie va sustine ca ea este...
multe ziare se cumpara doar pentru suplimente (de multe ori fara sa mai fie citit si ziarul), pentru mica publicitate, mai putin pentru articole.
programul tv, cred ca mai nou se cumpara pentru suplimentul erotic detaliat si tot asa. exemplele pot continua.
altii poate ar vrea sa mai cumpere dar n-au cu ce, altii n-au timp de citit, altii citesc doar stiri online (si nu neaparat de pe site-uri ale ziarleor romanesti).
este vreo statistica cu privire la ziarele vandute in mediul rural? care, cat, etc?
mass-media (radio-tv-ziare-etc) nu mai prezinta incredere pentru o destul de mare parte a populatiei.
:-(
C.L.
@ C.L.
daca studenti citind ziare (in varianta tiparita) or mai fi, oameni din satele romanesti care sa o faca... chiar cred ca sunt o mare, mare raritate.
in anii, `30, cu toate mijloacele de transport primitive de atunci, trenul ajungea in fiecare noapte in marile orase, iar de acolo, cu caruta sau camionul, plecau ziare catre foarte multe sate...
...astfel incat Moromete si amicii sai puteau sa le citeasca in poiana lui Iocan.
astazi, ziarele nu mai ajung, dar a ajuns televiziunea prin cablu, iar odata cu ea, telenovelele si pornografia.
nu intamplator, ziarele populare sunt atat de pornografice; practic, sunt instrumente de indobitocire a oamenilor :-(
***
poate ca mass media nu mai prezinta 'incredere', dar oamenii par neobositi sa 'consume' asa ceva.
nu vreau sa ma fac avocatul diavolului, dar lipsa de incredere in mass media (si nu ca n-ar fi meritata!) arata cata lipsa de incredere este intre locuitorii acestei tari.
oare mass media, asa pline de mizerii cum sunt, nu-s o oglinda a societatii?
te uiti in presa germana si vezi Germania; in cea franceza - Franta, in cea britanica - UK etc, cu bunele si mai putin bunele lor.
in presa din Romania, poate ca vezi tara mai mult cu relele ei, pt ca ne place sa citim despre cum a murit capra vecinului, nu ca vecinul o duce bine si si-a mai luat o capra...
deunazi am primit un mail pe care o sa-l redau mai jos ca pare edificator pentru acest topic:
"5 Metode pentru Tampirea Populaţiei
V-aţi întrebat vreodată de ce nu va ajung banii, de ce copiii dumneavoastră par de necontrolat, de ce plătiţi rate insuportabile la bancă, de ce nu vă mai place nimic din ce aveţi în casă, de ce vă vine mereu să vă certaţi cu toată lumea, de ce vă simţiţi neglijat, ignorat, umilit, strivit de cei care ar trebuiâ să vă servească, de ce nu sunteţi fericit şi nici măcar mulţumit, sau pur şi simplu de ce fetele poartă de aproape 2 ani cisme în miezul verii ? Sunt convins că v-aţi întrebat. Dar v-aţi întrebat de ce nu faceţi nimic pentru ca aceste nemernicii să nu mai continue? În cele ce urmează voi încerca să vă ofer 5 motive pentru care raspunsul la această ultimă întrebare este, de obicei, "Nu pot".
Le-am numit Metode pentru Tâmpirea Populaţiei pe scurt MTP-uri.Precizez că în cele ce urmează cuvintele "citititor" , "telespectator" şi "cetăţean român" vor fi înlocuite cu "bizon" şi/sau "fraier"
MTP -1
În fiecare zi pe toate canalele media oferă-i fraierului un exemplu de personaj realizat d.p.d.v. financiar şi insistă pe câţi de mulţi bani are respectivul, câte chestii misto îşi cumpără în fiecare zi, cu ce femei sau bărbaţi bine umblă, în ce casă luxoasă trăieşte şi cât de simpatic e în discuţiile cu presa. În acest fel, puţin câte puţin, fraierul ajunge să fie, în mod real, interesat de viaţa acestui personaj. Apoi oferă-i informaţii despre situaţii conflictuale din viaţa acestui personaj realizat, de genul: divorţ cu scântei sau despărţire violentă, dispute pe moşteniri, corupţie, exprimări colorate. Nu la fel de bine dar destul de eficiente sunt şi informaţiile despre aspecte pozitive: căsătorie, o nouă cucerire, un act caritabil. Toate aceste situaţii au menirea de a fi comentate de către fraier împreună cu ceilalţi fraieri din lumea lui. Astfel bizonul se regăseşte în acele situaţii, iar distanţa între el şi acel personaj i se pare insignifiantă, deşi duhoarea de la ghenă îi ia nasul, rahaţii de câini din faţa blocului i se lipesc de tălpi, se sufocă în autobuz, şeful urlă la el ca la un animal, iar la cumpărături face calcule mai abitir decât Gheba.
MTP - 2
În fiecare zi pe toate canalele media explică-i bizonului de unde să îşi ia cel mai avantajos credit, care sunt bancile care au comisioane ascunse şi, prin excludere, care sunt cele mai sigure şi unde trebuie să dea fuga să ia bani. Apoi, spune-i ce lucruri rele i se pot întâmpla dacă nu îşi plăteşte ratele. După ce te-ai asigurat că a înţeles toate astea combină totul cu MTP -1 astfel: Dan Bitman, personaj de succes, consilier al Ministerului de Finanţe este garanţia pentru creditul tau imobiliar (deşi în reclama TV, el cântă şi se scălămbăie împreună cu o babă sclerozată şi cu nişte spălaţi pe creier), doctoriţa lu' peşte este cea care te sfătuieşte să cumperi medicamentul de cap chiar dacă nu te doare atât de tare încât să te îndopi cu antinevralgice, Anna Lesko, cântăreaţa de succes (deşi o parvenită, complet lipsită de talent artistic) sau marele baschetbalist Gică Mureşan(un semianalfabet care abia zice două vorbe) îţi arată de ce trebuie să vorbeşti aiurea de sute de euro pe lună la mobil. Apoi nu uita să mănânci margarină de care Nadia Comăneci nu s-ar atinge în veci, dar pe care ţi-o recomandă cu căldură. După asta ia-ţi haine ca piţipoanca cu fruntea îngustă şi ţăţe mari la preţuri de trei ori mai mari decât în orice ţară din occident, dar produse sub franciză la noi.
MTP - 3
În fiecare zi pe toate canalele media dezvăluie-i bizonului prin ştiri repetitive sau talk-show-uri interminabile ce răutăţi fac autorităţile, cât de mult şi prin ce metode ingenioase fură banul public. După ce îi întipăreşti asta în minte uimeşte-l : fă un spectacol din orice realizare a ministrului sau primarului prezentat drept hoţ în zeci de rânduri. Arată-i de o sută de mii de ori ce bine se circulă pe podul sau şoseaua abia inaugurate, ce sisteme de siguranţă super-performante pentru siguranţa bizonului a cumpărat, ce evenimente artistice de înaltă ţinută şi popularitate va organiza. În acest mod, fraierul, deşi îndrăcit de zecile de nereguli prezentate în legătură cu acel politician, nu va simţi că e totul pierdut, ci dimpotrivă, că acolo sus, cineva lucrează şi pentru el. Totul se poate rezuma prin fraza cretinoidă: "A furat el dar şi face!" Prin această metodă, se legitimează deturnarea sistematică a banilor publici în buzunarele unora, prezentă în toate structurile de stat de la noi. Apoi, ca toate lucrurile să aibă un pic de sare şi piper arată-i fraierului câţiva barosani încătuşaţi, dar uită subiectul sau tratează-l cu superficialitate când aceştia sunt achitaţi de justiţie sau primesc pedepse cu suspendare.
MTP - 4
În fiecare zi pe toate canalele media arată-i fraierului informaţii ultra-detaliate despre clanuri de cămătari, tâlhari, bătăuşi, spărgători de banci, elevi bătuţi de alţi elevi sau de profesori, pietoni omorâţi de şoferi recalcitranţi. Arată-i bizonului că nu mai este în siguranţă nicăieri şi că nu mai trebuie să îşi lase copilul în faţa blocului. După aceea combină această metodă cu MTP - 2 şi MTP -3. Vei obţine un mesaj beton prin care fraierul va întreprinde treptat următoarele acţiuni : îşi va cumpăra o uşă metalică, va face contract de monitorizare cu o firmă de pază, îşi va lua pistol cu bile, îşi va asigura casa, maşina, partenerul de viaţă, copilul şi pe sine. Apoi, acesta aparent liniştit se va uita cu aviditate la cum îi explică Ciocan despre eficienţa oamenilor legii atunci când au descins în casa traficanţilor din Ferentari şi au confiscat "uriaşa" cantitate de 200 de grame de cocaină (deşi anual la noi se trafichează tone)
MTP - 5
În fiecare zi pe toate canalele media convinge fraierul că toată lumea este îngrijorată de soarta educaţiei. Apoi arată-i prin mii de alte exemple de ce în România nu are rost să faci şcoală. Combină cu MTP - 1 şi prezintă-i "vedeta" (o femeie independentă care ţine la principii) care are de toate pentru că a fost sponsorizată de "iubi" cel potent financiar, bătrân dar generos. Arată-i profesoare de română care dansează la bairamuri organizate de Vanghelie, sau care fac striptease la webcam. Apoi, îndrumă fraierul să se culturalizeze cu un roman imbecil de-al divei Mihaela Rădulescu şi să citească cărţi despre: cum să ajungi bogat, vedetă sau fotomodel când el e de fapt un sărăntoc, un nimeni şi un urât.
Aceste lucruri consider că descriu cel mai bine parteneriatul "stat + privat + media" care acţionează , de ani buni, pentru indobitocirea indivizilor din această ţară. Lista de MTP-uri poate continua aproape la nesfârşit dar sper că prin acestea am surprins o parte din esenţial. Aş dori să precizez că nu aş avea aroganţa să pretind că eu nu mă încadrez în această categorie a "fraierilor". Ce îmi place să cred este însă că aceste metode nu m-au prins în totalitate. Mulţumesc "pe această cale" propriei mele conştiinţe care m-a ajutat să fiu măcar un "fraier conştient". Dacă nu v-am plictisit deja, voi reveni pe viitor şi cu alte Metode pentru Tâmpirea Populaţiei şi vă invit şi pe dumneavoastră să povestiţi în ce mod v-aţi simţit fraieriţi. Unii vor spune că nu ajută la nimic să ne dăm seama. Eu zic că ajută, şi ajută chiar unde doare mai mult: la cap şi la buzunar.
Succesuri!"
C.L.
cu scuzele de rigoare pentru unele portiuni din text :-(
@ C.L.
o parere destul de critica asupra a ce inseamna mass media mi-am exprimat si eu aici:
http://munteanuk.blogspot.com/2009/06/femeile-in-uk-12-women-in-uk.html
in foarte mare masura, acesta este tristul adevar - mass media nu informeaza, nu formeaza, nu lamureste, nu educa lumea, ci pur si simplu nu face decat sa o 'indobitoceasca'.
***
cu toate acestea, nu chiar toata mass media este asa, ci mai aducem si destule clarificari intr-o lume tot mai tulbure.
nu stiu cat imi iese mie unuia, dar incerca sa o fac. sa scriu lucrurile putin 'altfel', sa icnerc a deschide ochii asupra unor directii in care merge lumea.
***
din nefericire (sau fericire?!) imi pare ca cine ma citeste pe blog nu prea imi citeste articolele pe Gandul.info, iar nu toti cei care ma cunosc drept jurnalist au stiinta de acest blog.
recunosc ca eu insumi am intretinut aceasta confuzie, dar am facut-o tocmai pt a vedea cat de interesati sunt oamenii de ce citesc, cata rabdare au sa descopere mai mult decat li se 'serveste' la un singur click.
dupa cateva clickuri iscusite, este foarte usor de stabilit legatura dintre acest spatiu virtual (MunteanUK) si cine sunt in realitate.
pai tocmai! citind ce scrii pe blog si in articole, cred ca mai este o licarire de speranta pentru...mass-media...
:-)
cum spuneam si alta data: scrie ca scrii bine! :-)
C.L.
Post a Comment